Pukinmäen Fysiopalvelu Ky

Akupunktio

Sähköakupunktio

Akupunktio on useita tuhansia vuosia vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa vaikutetaan kipua lievittäviin mekanismeihin ärsyttämällä akupunktiopisteitä neuloilla. Akupunktuuri on vakiinnuttanut asemansa yhtenä kivunhoitomenetelmänä muiden hoitomenetelmien rinnalla. Akupunktio vapauttaa mielihyvähormonia, endorfiinia, joka vähentää kivun tuntemusta ja tehostaa kudosten paranemisprosessia. Akupunktio parantaa myös unenlaatua ja rentouttaa. Suomessa fysioterapeuteille suunnattua akupunktiokoulutusta on järjestetty vuodesta 1995 alkaen.

Fysioterapiassa akupunktiota käytetään tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen hoitoon. Se laukaisee lihasjännitystä ja parantaa verenkiertoa. Akupunktiota annetaan yleensä noin kerran viikossa 4-6 kerran sarjana. Fysioterapeutti yhdistää akupunktion yleensä muuhun fysioterapiaan, jolloin nikamien ja nivelten mobilisaatiolla tehostetaan akupunktion vaikutusta. Akupunktio nopeuttaa paranemista, joten aktiivinen harjoittelu voidaan aloittaa mahdollisimman varhain.

Sähköakupunktio

Sähköakupunktiossa neuloihin yhdistetään matalataajuinen sähkövirta, joka tehostaa hoidon vaikutusta.

Erityisesti kroonisten kipujen hoidossa on saatu hyviä tuloksia. Sähköakupunktio on tehokas hoitomuoto myös kaularangan ja lanneselän kiputiloissa.

Mihin akupunktio auttaa?

• Päänsärky ja migreeni